Mengapa Peratusan Lelaki Menemui Ajal Lebih Tinggi Daripada Wanita

Laporan Men's Health Network ( MHN) menyebut, lelaki menemui ajal pada kadar lebih tinggi berbanding wanita akibat 10 penyakit utama iaitu  jantung, kanser, sekatan pulmonari kronik (COPD), kemalangan, radang paru-paru atau pneumonia dan influenza, diabetes, kemurungan, buah pinggang serta penyakit hati kronik dan sirosis.



kredit gambar dari Goggle

MHN menyebut walaupun penyakit jantung adalah pembunuh utama kedua-dua lelaki dan wanita, hampir dua kali ganda lelaki menemui ajal akibat penyakit lain. Lima pembunuh utama lelaki adalah penyakit jantung, strok, kemurungan, kanser prostat dan kanser paru-paru. Para perunding Radiologi persatuan kanser kebangsaan malaysia ( NCSM), Dr Sulaiman Tamanang, berkata peningkatan kes kanser di Malaysia boleh dikaitkan dengan faktor sosial ekonomi. "Lebih maju ekonomi sesebuah negara, kebarangkalian untuk penduduk mendapat kanser juga lebih tinggi dan kita boleh lihat senario itu di Malaysia kerana kita sedang menuju ke arah itu".


penyakit yang paling ditakuti wanita dan lelaki

Faktor pemakanan, termasuk yang banyak mengandungi bahan kimia, diubah suai secara genetik (GMO) dan makanan segera tidak dinafikan menjadi penyumbang penyebab pelbagai jenis kanser.
Diperingkat global, tiga kanser paling biasa menyerang lelaki adalah kanser prostat, paru-paru  dan kolorektal (usus), namun senario di Malaysia menyaksikan kanser paru-paru, nasofaringeal ( bahagian atas lelangit ) dan usus berada ditempat teratas ancaman terhadap kesihatan lelaki.


kanser prostat yang dialami lelaki

Kanser prostat biasanya menyerang lelaki berusia 50 tahun  ke atas. Kanser lain seperti kanser paru-paru dan kolorektal menyerang tidak kira usia lebih-lebih lagi mereka yang mempunyai  tabiat merokok.



merokok punca kanser

Amalan yang perlu dilakukan untuk mencegah daripada mengalami kanser, strok, dan macam-macam penyakit pembunuh itu diantaranya ialah :

Amalkan hidup gaya hidup sihat

  • Jangan merokok
Jika anda merokok atau menggunakan produk tembakau lainnya, minta bantuan doktor untuk berhenti. Adalah penting untuk mengelak pendedahan kepada perokok pasif, pencemaran udara dan bahan kimia (seperti di tempat kerja ).
  • Pilih diet yang sihat
Lebihkan makanan sihat seperti sayuran, buahan, bijirin penuh, makanan berserat tinggi dan protein  tinggi seperti ikan. Hadkan pengambilan lemak tepu dan sodium  (garam).


sayuran baik untuk asupan serat yang kita perlukan sehari-hari


  • Kekalkan berat badan yang sihat
Bersenam untuk membuang lemak dapat merendahkan risiko diserang sakit jantung dan pelbagai jenis kanser. Amalkan aktifiti fizikal dalam rutin harian
Senantiasa melakukan pergerakan. Anda tahu bersenam dapat mengawal berat badan dan merendahkan risiko diserang kanser tertentu. Pilih sukan atau aktiviti lain yang anda gemari daripada bola keranjang sehingga berjalan pantas.


bersenam menyihatkan badan

  • Elak minum minuman keras seperti alkohol.
Pengambilan alkohol mendedahkan anda kepada kanser hati. Ia juga boleh meningkatkan tekanan darah. Anda boleh mengkonsumsi jus buah yang rasanya lebih sedap dan menyihatkan.



Jus buah campur ESP yang menyihatkan

  • Uruskan Tekanan
Jika sering berasa tertekan, gaya hidup biasa anda mungkin terjejas. Begitu juga sistem imunisasi tubuh. Ambik masa anda dan berehat dengan menghirup secawan teh seperti Cinch Energi Tea Mix di pagi hari dengan pemandangan yang tenang.


secawan cinch tea yang menyihatkan


  • Jangan mengelak berjumpa doktor
Jangan menunggu sehingga sesuatu yang serius berlaku kerana doktor adalah teman terbaik untuk berbincang masalah kesihatan kita. Pastikan anda mematuhi cadangan rawatan kesihatan jika mengalami masalah kesihatan seperti kolesterol, diabetes ataupun darah tinggi. Buat ujian kesihatan untuk memastikan diri anda terbebas daripada penyakit kanser ataupun masalah kesihatan serius lainnya. 


pyhtocol-st baik untuk jantung anda

Perlu untuk anda da seisi keluarga mengamalkan makanan tambahan seperti PHYTOCOL-ST SHAKLEE dan Omega Guard untuk membantu mencegah penyakit-penyakit yang membawa kepada terjejasnya kesihatan tubuh badan anda, seperti jantung, kolesterol dan penyakit berbahaya lainnya. Kerana mencegah lebih baik daripada mengobati.



Omega Guard untuk seisi keluarga

Marilah bersama-sama mengamalkan gaya hidup sihat, dimulai dari keluarga kecil kita. Mengamalkan budaya hidup sihat ianya penting untuk kelansungan hidup yang sihat dan bebas daripada penyakit-penyakit yang akan merosakkan generasi yang akan datang. Hidup sihat dengan ceria akan melahirkan ramai lagi generasi penerus yang cerdas dan berdaya saing tinggi di masa hadapan. Menuju Malaysia yang lebih maju di persada dunia. 

Anda mahu jadi ahli Shaklee dan nikmati potongan hebat 15%-20% Anda ingin mengetahui cara daftar Shaklee..?? Mudah sahaja... hanya klik sahaja disini : 


 join ahli shaklee sekarang.png


 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya ( whatsapp/wechat/sms) Qaseh Firdaus No . Phone : 0176281787 Fb page : Qaseh firdaus Shoppe Email : ct_rania@yahoo.com

Comments

  1. Peratusan lelaki terkena kanser amat tinggi...jadi kepada lelaki di luar sana berwaspadalah dengan gaya hidup anda. Amalkan pemakanan seimbanga dan jauhkan diri dari amalan hidup yang menyumbang kepada terkena penyakit yang anda tak inginkan.

    ReplyDelete
  2. Peratus lelaki menemui ajal lebih tinggi dari wanita..sebab tu jugak insuran untuk beli rumah lelaki dan wanita berbeza..:)

    Kepentingan Minyak Ikan Pada Wanita Hamil

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu nini, ena perhati elok-elok pemakanan dan gaya hidup lelaki ni. Terima kasih sudi singgah ke blog saya nini.

      Delete
  3. Memang takut bila baca entry nila ni, tapi itulah kenyataannya. Lelaki mudah diserang penyakit berbanding wanita. Jadi penjagaan kesihatan lelaki pula perlu lebih menyeluruh berbanding wanita.
    Baca Kelebihan Solat Dhuha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya Illa takut tak takut kita kena terima hakikat yang sebenar, oleh itu penting untuk para lelaki menjaga kesihatan tubuh badan mereka.

      Delete
  4. Lelaki susah nak ambil berat pasal vitamin untuk kesihatan badan nie. Kekadang ada yang tak pernah terfikir langsung. Dengan gaya hidup yang tak aktif, makan ikut sesedap mulut memang mengundang padah.

    JommSihatDanCantik -> PROSES PERJALANAN PENUAAN KULIT MANUSIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. oleh itu perlunya kita mengingatkan pada mereka nurul tentang bahayanya amalan hidup yang tak sihat seperti merokok dan lainnya itu, agar mereka boleh terhindar dari penyakit-penyakit yang berbahaya.

      Delete
  5. Amalan pemakanan yg seimbang perlu sentiasa diamalkan... kesihatan untuk menjamin masa depan keluarga....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu dear Kecik sangat, terima kasih telah singgah ke blog saya.

      Delete
  6. Wanita tidaklah sesukar lelaki utk mengamalkan suplemen..maybe itu jugak salah satu faktor peratusan lelaki yahg menemui ajal lebih tinggi drpd perempuan

    set perut kempis pilihan ramai

    ReplyDelete
    Replies
    1. lelaki tak terlalu ambil berat malah dengan seronok masih menghisap rokok waaupun tahu rokok itu berbahaya dan boleh mengundang penyakit seperti kanser paru-paru. Terima kasih Nik sudi singgah ke blog saya.

      Delete
  7. Jaga pemakanan.Jangan terlalu mengikut keinginan.. Ingat kesihatan tak dapat dibeli

    Tips-memikat-jejaka-pujaan

    ReplyDelete
  8. Lelaki susah nak mengamalkan gaya hidup sihat...apatah lagi makan suppliment..ini juga faktor lelaki lebih cepat menemui ajal berbanding wanita

    ReplyDelete
  9. Mujur husband saya x byk songeh bila saya beri omegaguard, vit c,vivix dan B-complex.
    Sekurang-kurangnya berikhtiar utk pencegahan

    ReplyDelete
  10. Orang lelaki ni selalunya payah nak makan supplemen,bila dah sakit baru cari ubat macam suami saya..jenuh pujuk..
    Saya juga pernah dengar dalam lirik lagu, malaysia ni orang mati sebab makanan terlalu mewah dengan makan,sedangkan negara lain orang mati sebab tak cukup makan..

    Makanan Yang Boleh Meningkatkan Penghasilan Susu Ibu

    ReplyDelete
  11. Ya Allah Takutnya zaman sekarang.. Smakin maju negara, Smakin Bhaya.. Sbb bnyk Sgt makanan yg diproses.. Sbb dah maju kan.. CARA MENDIDIK ANAK MENJADI ANAK SOLEH

    ReplyDelete
  12. faktor pemakanan dan gaya hidup yang banyak menyumbang pada peyakit..kalau ikutkan sekarang ni banyak sangt penyakit-penyakit pelik yang tak ujud pada masa dulu..

    ReplyDelete
  13. Penyakit yang singgah pada tubuh badan kita semuanya bermula dari pemakanan, kurang pula senaman, tiada langsung nak buat pemeriksaan. Semuanya dipandang remeh.

    ReplyDelete
  14. Ego lelaki mengatasi segalanya kan... hahaha... memang di akui mereka susah nak makan itu ini yang di sarankan... dah sakit pun masih nk bertahan di rumah...

    Petua Kempiskan Perut Buncit Selepas Bersalin

    ReplyDelete
  15. Siapa tak sayang suami kan..walaupun tahu kanser itu bahaya tapi sifat manusia tak beringat sebelum kena. Para isteri,paksa suami anda amalkan phytocol dan vitamin E. Suplemen wajib saya buat suami.

    ReplyDelete
  16. Itu pentingnya jaga kesihatan dan pemakanan..jangan main belasah je. Amalkan gaya hidup sihat dan katakan taknak pada rokok. Kalau dari muda jaga kesihatan, insyallah penyakit2 susah nak hinggap dengan izinNya

    CARA SHOPPING DI ASTRO

    ReplyDelete
  17. faktor utama adalah disebabakan merokok...memang bahaya....perlu di ingatkan bahawa bersukan di waktu malam juga sebenarnya tidak baik untuk kesihatan...

    Mengatasi Masalah Haid Tidak teratur

    ReplyDelete
  18. kita perlu tingkatkan kesedaran utk lelaki agar lebih menjaga kesihatan. Suplemen yg bagus dapat membantu utk kesihatan mereka.

    ReplyDelete
  19. Wajib amalkan gaya hidup sihat..kalau boleh berhenti merokok..Biasa lelaku ni anat sysah nak ambik supplement.Kita sebagai pasanagan atau isteri kena pandai memainkan peranan untuknmemberi semangat pada suami kita.

    ReplyDelete
  20. Sekarang banyak sangat virus2 baru ditemui. Macam2 penyakit pelik sekarang menyerang tak kira dewasa mahupun kanak2.. hati2 dengan aktiviti dan pemakanan harian ye.

    ReplyDelete
  21. tidak semua lelaki di luar sana nak amalkan supplement macam kita kaum wanita,kononnya ego lebih hebat dari wanita.

    ReplyDelete
  22. Hubby saya kena letak vitamin kat tangan dia baru dia telan..kalau tak macam-macam alasan

    Mengidam Sotong Kangkung

    ReplyDelete
  23. Betul, suami lebih suka disediakan atas meja. Macam ayah saya, letakkan suplemen sebelah makanan breakfast. Baru dia nak makan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ROKOK MAMPU MEMBAWA 6 PERUBAHAN FISIK YANG MENGERIKAN

Istimewa Menyambut 100 Tahun Vitalea

Pembesaran Kelenjar Prostat Boleh Menyumbat Saluran Kencing