Manfaat Buah Ciku Yang Anda Tak Ketahui

Buah ciku sudah cukup terkenal dikalangan masyarakat kita. Tentunya apabila sudah masak, buah yang berwarna cokelat dan berbentuk oval ini cukup manis.  Seratnya akan terasa di lidah. Buah ciku memiliki biji yang pipih dan panjang yang menyelinap diantara dagibg buahnya. Warna bijinya hitam.



selain rasanya yang lazat, ciku banyak manfaat untuk kesihatan

Kurang lengkap jika tidak membahas kandungan nutrisi dalam buah ciku. Dibalik bentuk ciku yang kecil, ciku membawa banhak manfaat bgi kesihatan kita. Diantara manfaat yang boleh kita peroleh ialah :
  • Memakan 100 mg ciku akan memberikan energi sampai 83 kalori dan serat 5.6gram Seratnya baik untuk ubat sembelit dan membantu melindungi selaput lendir usus dari racun penyebab kanser.

  • Ciku kaya dengan antioksidan polifenol berupa tanin. Tanin bermanfaat sebagai antiradang, antivirus, antibakteria dan anti parasit. Oleh kerana itu, ciku sesuai untuk ubat cirit birit, buasir hingga menghentukan pendarahan. Tanin pada ciku juga membantu mengatasi erosif gastritis, enteristis dan gangguan usus.

  • Buah ciku yang segar mengandung kalium, zat besi, asam folatniacin dan asam pantotenat. Senyawa tersebut membantu pelbagai proses metabolisme dan produksi enzim tubuh.



  • Ciku mengandungi Vitamin C sebanyak 24.5 %/100 gram. Selain itu, juga mengandungi Vitamin A. Keduanya memiliki peranan dalam menghadang radikal bebas.




Buah ciku memiliki biji berwarna hitam

Terlalu banyak manfaat buah ciku untuk anda. Jadi apabila anda bersiar-siar kepasar tani atau pun pasaraya dan ternampak ciku, belilah beberapa buah untuk seisi keluarga. Khasiatnya yang baik untuk kesihatan dan rasanya pun lazat. Kenalkan kepada kanak-kanak agar mereka mendapatkan manfaat buah ciku ini. 



Anda mahu jadi ahli Shaklee dan nikmati potongan hebat 15%-20% Anda ingin mengetahui cara daftar Shaklee..?? Mudah sahaja... hanya klik sahaja disini : 


 Cara Jadi Ahli Shaklee Secara Percuma


 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya ( whatsapp/wechat/sms) Qaseh Firdaus No . Phone : 0176281787 Fb page : barangan baby qaseh firdaus Email : ct_rania@yahoo.com

Comments

  1. Sedapnya buah ciku...kupas2..letak dalam peti ais...fuhhhh
    Kat kelate,,org sini pggl buah sawa nila...hihi

    ReplyDelete
  2. Perghhh sedap weh..sebelah rumah ada ros panjat je..hehe..manis tau buah die xterkata kesedapan..yang xbtul2 masak dia rasa pahit skit...jarang dah nak jumpa pokok ciku ni

    Lindungi Jantung Dengan Omega Guard Shaklee

    ReplyDelete
  3. Adoi lamanya tak makan buah ciku....teringin pulak..buah ni bermusim ke?

    Jemput baca: Betulkah Anak Hrithik Roshan Amalkan Ubat Khas untuk Sembuh Penyakit Asthma?

    ReplyDelete
  4. Sedap nya manis..
    baru ku tahu khasiat ciku..

    ReplyDelete
  5. Huda suka kalau kupas siap2 buah ciku then masukkan dalam peti ais bagi sejuk. Pastu makan. Fuhh seploh biji ponn jalan...hehehhh

    CANTIK BAK MODEL

    ReplyDelete
  6. Terliur.. lama dah tak makan ciku

    ReplyDelete
  7. buah ciku...sedapnya dah lama tak makan buah ciku.

    ReplyDelete
  8. yerla..dah lama xmkn buah ciku ni..buah jus mmg best

    jom baca: Vivix Penawar Kencing Manis

    ReplyDelete
  9. Sedap ciku ni.Tapi yela kalau kat kmpung mane da dorang jaga sangat buat nya guna racun kan.paling dak pun bungkus guna plastik kasi serangga x kacau..
    Jarang makan buah ciku.susah nak dapat


    kebaikkan mandi air sejuk

    ReplyDelete
  10. Lama tak pekena buah ciku ni...kalau uat air ciku mcm kat air buah gelas besar mesti lagi kaw..kl mana nak cari kedai air buha ciku er..

    ReplyDelete
  11. dulu memang kemain suka dengan buah ciku ni, tapi sekarang jarang jumpa kat pasar sebab tu tak beli (alasan) hehee

    ReplyDelete
  12. Alahai.. sedapnya buah ciku..Suka sangat sbb kat rumah dulu ada pokok. Tapi skrg takde dah buah..huhuhu.

    Tips elakkan ambil paracetamol ketika migrain menyerang

    ReplyDelete
  13. Sedap nya buah ciku...

    Peminatvitamin.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. Sedapnya buah ciku, dah lama x makan buah nie

    ReplyDelete
  15. Feveret ciku nih.. lagi2 yg manis madu.. tp skrg dah mahal.. huhuhu..

    ReplyDelete
  16. Saya memang suka makan buah ciku ni.. Tapi kat pekan ni susah nak dapatkan buah ciku ni. Kalau balik kampung memang habis saya bungkus. :-)

    ReplyDelete
  17. nak makan buah ciku juga la..

    ReplyDelete
  18. Suka buah ciku tapi sekarang susah nak jumpa huhuhu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ROKOK MAMPU MEMBAWA 6 PERUBAHAN FISIK YANG MENGERIKAN

Istimewa Menyambut 100 Tahun Vitalea

Pembesaran Kelenjar Prostat Boleh Menyumbat Saluran Kencing