Bahaya Kencing Manis Yang Menakutkan Boleh Ragut Nyawa Anda Kapan Sahaja

Kencing manis, kita selalu dengar perkataan kencing manis bukan ? Apakah anda tahu apa itu kencing manis? Apakah kencing manis itu rasanya manis? Jom kita pelajari sama-sama apa itu kencing manis.


kredit gambar dari demibahagia.my


Kencing manis ataupun Diabetes adalah keadaan dimana paras gula dalam darah terlalu tinggi. Diabetes juga dikatakan suatu penyakit dimana tubuh tidak dapat menghasilkan insulin ( hormon pengatur gula dalam darah) atau insulin yang dihasilkan tidak mencukupi atau insulin tidak bekerja dengan baik. Oleh kerana  itu akan menyebabkan gula dalam darah meningkat  saat diperiksa.


Ada type utama dalam diabetes iaitu:


Diabetes type 1
suatu keadaan dimana tubuh sama sekali tidak dapat memproduksi hormon insulin. Sehingga penderita harus menggunakan suntikan insulin dalam mengatur gula darahnya. Sebagian besar penderitanya adalah kanak-kanak  dan remaja.

Diabetes type 2
Terjadi kerana tubuh tidak memproduksi hormon insulin yang mencukupi atau kerana  insulin tidak dapat digunakan dengan baik (resistensi insulin). Tipe ini merupakan yang terbanyak diderita  saat ini (90% lebih), sering terjadi pada mereka yang berusia lebih dari 40 tahun, gemuk dan mempunyai riwayat diabetes dalam keluarga.


tipe diabetes


GMD
wanita hamil


diabetes pada ibu hamil


Tanda -tanda anda alami diabetes


  • Kerap kali kencing
  • Tubuh cuba keluarkan gula berlebihan melalui kencing
  • Sering lapar dan banyak makan
  • Selalu kehausan
  • Air dalam badan banyak keluar melalui air kencing
  • Badan lesu
  • Sel badan tidak mendapat bekalan gula untuk penghasilan tenaga
  • Naik berat badan
  • Tidak mampu beraktiviti kerana badan lesu.
  • Turun berat badan
  • Badan menggunakan lemak simpanan untuk hasilkan tenaga
  • Luka lambat sembuh, Gula yang ada dalam darah menarik perhatian bakteria
  • Mata kabur
  • Mudah mengantuk



Siapa sahaja yang boleh dapat penyakit diabetes ini ?

Diabetes  dapat terjadi pada semua orang. Tapi bagi mereka yang mempunyai riwayat keluarga ataupun faktor keturunan lebih besar kemungkinan untuk menderita diabetes. Selain itu ialah mereka yang mempunyai berat badan berlebihan, kolesterol  tinggi, kurang bersenam dan tekanan darah tinggi. Mereka yang berusia 40 tahun disertai dengan obesiti akan semakin meningkatkan terkena risiko untuk menderita diabetes.



Bagaimana cara  memastikan  bahawa kita menderita kencing manis ?


  • Diagnosa diabetes dapat ditemukan dengan hasil pemeriksaan sebagai berikut: 
  • Gula darah puasa lebih besar atau sama dengan 126mg/dl
  • Gula darah sewaktu lebih besar atau sama dengan 200mg/dl
  • Gula darah 2 jam setelah pemberian air gula 75 gram  ( pada test toleransu glukosa oral) memberikan hasil lebih besar atau sama dengan 200 mg/dl.
  • Bila seseorang mempunyai gejala khas diabetes, maka hasil pemeriksaan sekali saja untuk yang diatas sudah menentukan orang tersebut menderita diabetes. 
  • Tetapi apabila gejala khas tidak ada makan diperlukan 2 kali test untuk memastikan diagnosa diabetes.



tes darah untuk mengesan kadar gula dalam darah


Komplikasi pada diabetes akan menyebabkan


  • Kerosakan pada saluran darah dan saraf
  • Buta atau rabun
  • Terkena penyakit kardiovaskular (jantung)
  • Kegagalan buah pinggang
  • Impotensi atau mati pucuk pada lelaki
  • Dan bagi wanita hamil yang mengalami kencing manis atau diabetes akan mengalami risiko bayi besar, bayi mengalami hypoglacemia, risiko bayi mengalami masalah pernafasan dan risiko bayi jaundis.





Bagaimana caranya  anda mengawal diabetes ini ?


  • Amalkan gaya hidup yang sihat dengan mengambil makanan yang sihat dan seimbang.
  • Lakukan aktiviti fizikal seperti bersenam, joging, atau mengayuh basikal secara konsisten setiap hari. Paling sedikit selama 15 menit.
  • Amalan rohani sangat penting untuk kesihatan anda.
  • Bersilahturahmi dengan sesama anggota keluarga sanak saudara ataupun rakan. Dengan saling berkunjung dan menjalinkan persahabatan.
  • Mengamalkan suplemen adalah penting untuk membantu anda mengekalkan kesihatan anda.
  • Diantara suplemen yang boleh anda ambil diantaranya seperti Vivix, Esp, Gla Complex, Vita -C SR, Omega Guard, Vitalea dan Zinc Complex.



Vivix
Vivix adalah antioksidan yang paling baik. Dan bantu anda mengelakkan pembentukan protein AGE dan membaiki sel. Meningkatkan tenaga pada sel di peringkat selular.


vivix



Esp

membantu mengekalkan paras gula dalam darah dan membantu pankreas menghasilkan insulin.



Esp


Gla Complex, Ejen anti radang  dan membantu mengurangkan simptom kesakitan saraf.

Gla Complex



Vita-C SR
berfungsi meningkatkan imuniti. Melawan jangkitan  dan mengelakkan gula dalam sel menjadi gula alkohol. Dan membantu menurunkan risiko kerosakan penglihatan dan ginjal. Serta menjaga kesihatan arteri.


Vita - C Plus


Omega Guard  Membantu anda menurunkan risiko diabetes dan penyakit kardiovaskular.

Omega Guard


Vitalea, kromium diperlukan bagi membantu penyerapan gula oleh sel.

Vitalea


Zinc Complex
Membantu dalam penyembuhan luka. Biasanya pesakit diabetes apabila mengalami luka akan lambat proses penyembuhan luka tersebut menjadi kering. Dengan pengambilan Zinx Complex boleh membantu  anda untuk penyembuhan luka yang lebih cepat.


Zinc Complex

Dengan menurunkan berat badan yang berlebihan, diet yang teratur dan baik, bersenam secara konsisten dan mengkonsumsi suplemen akan dapat membantu anda membuat gula dalam darah kembali normal. Tetapi apabila pesakit masih sahaja dengan tabiat buruknya, maka peluang untuk mengontrol gula dalam batas normal  adalah sangat sia-sia. Jadi amalkan lah gaya hidup sihat. 


Anda boleh mendapatkan set kencing manis ini dengan hanya klik sahaja pada gambar ini, insaaAllah anda akan terus membuat pembelian secara pantas. Sangat mudah bukan ? jadi jangan tunggu lagi, dapatkan segera untuk orang-orang tersayang anda.

 beli sekarang juga.jpg



Anda mahu jadi ahli Shaklee dan nikmati potongan hebat 15%-20% Anda ingin mengetahui cara daftar Shaklee..?? Mudah sahaja... hanya klik sahaja disini :


 join ahli sekarang.png

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi saya ( whatsapp/wechat/sms) Qaseh Firdaus No . Phone : 0176281787 Fb page : Qaseh Firdaus Shoppe Email : ct_rania@yahoo.com

Comments

  1. Diabetes perlu dicegah dari awal. Rasa macam nak sarankan vivix untuk semua orang. Hehe sebab khasiatnya sangat superb!

    ReplyDelete
  2. Mmg perlu dicegah.. Sbb dia berkait rapat dgn makann seharian kita.. Kalau ambik vivix. Insyaallah.. boleh turunkan paras gula dlm darah.. Then finally akan bebas diabetes.. Ayam goreng berempah buatku tak tidur malam

    ReplyDelete
  3. Penyakit diabetes memang menakutkan boleh bawa kepada kematian, cegah diabetes anda sebelum ia menjadi parah.

    ReplyDelete
  4. pernah tengok ada yang hamil terpaksa ambil insulin sebabnya ada diabetes,nampak dia pun muda lagi badan pun kecik je...ingat berhati-hati dalam pengambilan makanan,disamping itu boleh juga elakkan dengan memakan supplement

    ReplyDelete
  5. Apa yang ditakuti dgn diabetes ini ialah komplikasi, spt rosak buah pinggang, mata rosak, stroke, kaki buruk huhuhu naudzubillah

    ReplyDelete
  6. Diabetes harus dicegah dari awal..kalau lambat mungkin bolen derita nanti..xnk lah sampai kena ptong sana sini..seram pula..


    Resepi Cheeskut Sedap Hingga Menjilat Jari

    ReplyDelete
  7. Vivix sangat bagus dalam membantu merawat Diabetes. Atasi diabetes sebelum terlambat.
    Jom Dapatkan Hadiah Comel Ini

    ReplyDelete
  8. bahaya diabetes ni kan nila..?arwah mak cik sy dlu terpksa potong kaki

    ReplyDelete
  9. Elakkan la diabetes tuu..takkan nak tggu sampai potong kaki kan

    SAKIT TEKAK TAPI TAKNAK JUMPA DOKTOR

    ReplyDelete
  10. ibu mak jemah adalah salah seorang yang sudah dapat mengawal kencing manisnya hanya dengan pengambilan vivix dan esp

    ReplyDelete
  11. Ayah kepada Saudara saya ada diabetes..dah dipotong kaki..boleh je kan amalkan vivix?

    NAK SIHAT DAN CANTIK MEH BACA SINI

    ReplyDelete
  12. Jaga pemakanan untuk kesihatan yang baik. Ambil juga suplemen untuk meningkatkan kesihatan.

    Tips Penyusuan Untuk Ibu Bekerja

    ReplyDelete
  13. Cegah Sebelum Parah. Ingatlah Orang Yang Tersayang.

    JommSihatDanCantik -> VITAMIN HAMIL TERBAIK

    ReplyDelete
  14. Risaunya dengan risiko penyakit diabetes ni kan..Kene kawal pemakanan.. Sedap je makan, bahana mengundang pada masa depan..huhu.

    Jemput singgah>> Tips atasi stretchmark selepas bersalin

    ReplyDelete
  15. Takutnya kena potong kaki.. kesian kan.. minta di jauhkan dari segala penyakit ni.. amin...

    Atasi Berat Badan Berlebihan Sebelum Di Ejek Seperti Tong Drum Oleh Suami Sendiri!!!

    ReplyDelete
  16. Nauzubillah.. minta dijauhkan..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ROKOK MAMPU MEMBAWA 6 PERUBAHAN FISIK YANG MENGERIKAN

Istimewa Menyambut 100 Tahun Vitalea

Pembesaran Kelenjar Prostat Boleh Menyumbat Saluran Kencing